Skrevet av Ingar Næss (Lege i spesialisering ortopedisk kirurgi og PhD-kandidat UiO) & Jon Ramm-Pettersen (Overlege nevrokirurgi, PhD og Universitetslektor UiO)
Vår forskergruppe har studert betydningen av å bruke sykkelhjelm ved sykkelulykker. Resultatene er overbevisende. Bruk av sykkelhjelm beskytter syklisten mot hodeskade og gir særlig god beskyttelse mot alvorlig hodeskade og reduserer risiko for å måtte gjennomgå et nevrokirurgiske inngrep.
Illustrasjon: Øystein Figenschou.
Økt antall skader
Sykkelsatsningen er spennende, miljøvennlig og tidsriktig. Sykling er ment å gi helsegevinst til befolkningen. Baksiden ved at flere sykler er mer skader (1) og sykling var den transportformen med høyest risiko for skade per transportkilometer etter lett MC i 2013/2014 (2). Forskergruppen vår har tidligere vist at det har vært en økning i antallet skadde syklister innlagt på Ullevål sykehus over tid (3). Innsats fra flere organisasjoner, også myndighetene, som promoterer bruk av hjelm som standard sykkelutrustning har båret frem og flertallet av syklister i Norge bruker nå hjelm når de sykler. Vi, forfatterne bak denne studien tror likevel at det er mer å hente.
Det finnes få gode skandinaviske studier på hjelmbruk og hodeskader for syklister. Forskergruppen ønsket således å undersøke sammenhengen mellom bruk av sykkelhjelm og hodeskade i en norsk populasjon. Derfor studerte vi effekten av sykkelhjelm på hodeskader blant skadde syklister innlagt ved Ullevål sykehus.
Overbevisende funn
Resultatene fra studien viser at syklister som brukte hjelm på skadetidspunktet har betydelig lavere sannsynlighet (62%) for å pådra seg en hodeskade sammenlignet med de som ikke brukte hjelm. Dette gjaldt for alle aldersgrupper. Hjelmbruk virker særlig beskyttende (71%) mot alvorlige hodeskader. Dessuten beskytter hjelmbruk mot hodeskade uavhengig av om skaden skyldes en eneulykke, kollisjon med et motorisert kjøretøy eller annen myk trafikant. I tillegg har syklister som brukte hjelm på skadetidspunktet lavere sannsynlighet (64%) for å bli operert for sin hodeskade sammenlignet med syklister som ikke brukte hjelm. Dette gjaldt alle former for nevrokirurgiske operasjoner, om det så var snakk om å overvåke en truende hjerneskade med trykkmåler, operative inngrep for hjerneblødning, eller kirurgi på skallebenet.
I studien fant vi også færre dødsfall (50%) blant syklister som brukte hjelm, sammenlignet med syklister som ikke brukte hjelm. Dessverre, eller kanskje heldigvis, var antallet dødsfall blant skadde syklister for lavt til at studien kunne konkludere med at dette funnet var statistisk sikkert.
Vi vet fra tidligere at sykling er den nest vanligste årsaken til nakkebrudd i norsk befolkning. Derimot ser det ikke ut som det er noen sammenheng mellom nakkebrudd og bruk av sykkelhjelm (4). Dessverre kan ikke våre studier si oss noe om hvordan ulike typer sykkelhjelm påvirker eller reduserer mulighet for hverken hodeskade eller nakkebrudd.
Hodeskader må forebygges
Syklister som skader seg og blir behandlet på sykehus er i all hovedsak friske og arbeidsføre personer som ofte sykler til og fra jobb. En hodeskade vil derfor ha stor påvirkning på individets funksjon, livsutsikter og evne til å stå i jobb. Rehabiliteringen er ofte omfattende, langvarig og kostbar for samfunnet. Hodeskader må derfor forebygges og bruk av sykkelhjelm bør være ett av flere tiltak.
Studiens resultater underbygger kunnskapen om at sykkelhjelm beskytter mot hodeskade. Samtidig skal det presiseres at studien ikke inkluderer uskadde syklister som ikke havnet på sykehus for behandling av sin skade. Altså er sykkelhjelmens beskyttende effekt mot hodeskade trolig høyere enn studiens analyser tilsier.
Vi mener resultatene fra studien er enstydige og overbevisende, syklister bør bruke hjelm (5)!
Referanser:
- Næss I, Ramm-Pettersen J. Myndighetene oppfordrer flere til å sykle, men er det trygt? : Forskning.no; 2020 [Available from: https://forskersonen.no/kronikk-meninger-politikk/myndighetene-oppfordrer-flere-til-a-sykle-men-er-det-trygt/1769685.
- Bjørnskau T. Risiko i veitrafikken 2017/18. Oslo: Transportøkonomisk institutt; 2020. Report No.: 1782/2020.
- Næss I, Ramm-Pettersen J. Kraftig økning i antallet sykkelskader Traumatologi.no: NKT-Traume; 2021 [Available from: https://nkt-traume.no/2021/06/kraftig-okning-i-antallet-sykkelskader/.
- Næss I, Linnerud H, Helseth E, Ramm-Pettersen J. Sykkelrelaterte nakkebrudd Traumatologi.no: NKT-Traume; 2022 [Available from: https://nkt-traume.no/2022/06/sykkelrelaterte-nakkebrudd/.
- Naess I, Doving M, Galteland P, Skaga NO, Eken T, Helseth E, et al. Bicycle helmets are associated with fewer and less severe head injuries and fewer neurosurgical procedures. Acta Neurochir (Wien). 2024;166(1):398.
Se også tidligere nyhetssaker som berører samme tema:
Sykkelrelaterte nakkebrudd
Kraftig økning i antallet sykkelskader
Skader på sykkel og elektrisk sparkesykkel i Oslo
Systematisk trafikksikkerhetsarbeid virker!
Ni av ti ulykker med sykkel blir ikke registrert
Terrengsykling – Mountain Bike i Danmark
REcording CYclist Crashes and Long-term Injury consequences by new Smart Tools (ReCyCLIST)