Foto: Pexels.com

 Skrevet av Hilde Margrete Dahl Overlege i Pediatri, PhD

Får barn den oppfølgingen eller tilretteleggingen de trenger?
Barn som får hodeskader via ulykker, fall, eller slag mot hodet (såkalte traumatisk hjerneskader) kan utvikle langvarige symptomer. Dette kan gjelde skader av alle alvorlighetsgrader. Avhengig av hvilket område av hjernen som skades, kan det bli lette eller store problemer med å delta i skole og sosiale sammenhenger.
I artikler skrevet i andre land, både i Europa og i USA, har man sett at god, tilpasset rehabilitering gir positive effekter på langtidsfølgende etter traumatisk hjerneskader. På den andre siden er det endel barn som ikke får den oppfølgingen eller tilretteleggingen de trenger, hovedsakelig på grunn av manglende informasjon til skolen, for lite viten om konsekvenser av hodeskade i barnealder eller avbrudd igangsatt tilbud pga skolebytte. Vi ville se om disse problemene forekom også i vårt offentlige helse- og skole-vesen.

I min doktorgrad fulgte jeg 49 barn som var mellom 1-15 år da de ble innlagt for traumatisk hodeskade. Jeg fulgte dem i 2 år. Jeg sammenlignet dem med en kontrollgruppe av 51 barn i samme alder som ble innlagt for andre type skader.

Vi fant at hos de som hadde hodeskade var det bare 20 % som hadde planlagt oppfølging da de ble utskrevet, mens 94 % av kontrollgruppen hadde planlagt oppfølging.

6 måneder etter innleggelsen rapporterte 47% av de som hadde hodeskade om at de ikke fikk den oppfølgingen eller tilretteleggingen som de trengte, mot 12 % i kontrollgruppen. Barn og unge med hodeskader som hadde udekkede behov hadde vedvarende kognitive og emosjonelle symptomer som medførte problemer på skole og med venner i en grad som påvirket livskvaliteten.

Manglende oppfølging og tilrettelegging i skolen


Foto: Pexels.com

Da jeg snakket med «hodeskade-gruppen» 2 år etter skaden, var det 25 % som fortsatt rapporterte om vedvarende kognitive og emosjonelle symptomer; konsentrasjonsvansker og fatigue i en grad som påvirket skolehverdagen og omgang med venner. Disse pasientene rapporterte om mangel på tilrettelegging i skolen og hjelp med emosjonelle vansker. I tillegg fortalte de om problemer med overføring av informasjon om hjerneskaden ved skifte av skole/klassetrinn.

Skadeårsaker


Bilder hentet fra: Pixabay.com, Pexels.com,

Jeg så på årsaken til hodeskadene for alle barn og unge (1-15 år) som har vært innlagt på OUS Ullevål ved å gjennomgå data fra OUS´ Traumeregister. Jeg fant at skademekanismer og skadegrad hos barn innlagt med traumatiske hjerneskader var sammenlignbar med andre europeiske land. Vi så derimot at vi ikke hadde dominans av gutter i tenåringsgruppen som i andre studier, men at tenåringsjentene så ut til å ha tatt igjen guttene angående risiko for traumatisk hjerneskade.
Viktige skadeårsaker i tenåringsgruppen var fall i sport og fritidsaktiviteter, med alpin-skader som viktig bidragsyter. Barn under syv år skadet seg ved fall fra høyder, og gruppen under 4 år skadet seg hovedsakelig innendørs og hjemme. Gruppen 5-7 år, som er mer selvstendige utendørs, fikk skaden som fotgjengere eller passasjerer i trafikkulykker.

Skademekanismer som medførte alvorlig skade var transportulykker med stor energi; bilulykker, rideulykker, skateboard og sparkesykkel-ulykker. Dødelige skader forekom ved lekeulykker og for spebarn ved påført skade.

Vi fant at pasienter med skaderelatert hjerneskade på MR (ICI) hadde lengre sykehusopphold enn de uten. Barn under 7 år så ut til å ha oftere ICI ved hodeskader sammenlignet med eldre barn. 

Kunnskapen om langtidsfølger etter hodeskade hos barn må økes
Vi konkluderte derfor med at kunnskapen om skadeårsaker og langtidsfølger etter hodeskade må økes hos foreldre, helsetjeneste og i skole. Vi mener at de som har symptomer som gjør at de blir liggende inne mer enn 2 dager bør få oppfølging av hvordan det går kognitivt og sosialt, og at oppfølgingen bør fortsette i flere år etter skaden.

Fordi barn og unge møter økende krav på skole og sosialt med økende alder, må vi sikre god overføring av informasjon og igangsetting av riktige tiltak gjennom hele oppveksten.

Slike behov for oppfølging og tiltak er tilsvarende for alle ervervede hjerneskader i barnealder. Vi har utarbeidet og gjennomført en Behandlingslinje for ervervet hjerneskade for barn og unge i Helse Sør Øst som ligger ute på Metodebok.no: https://metodebok.no/index.php?ac5on=chapte r&item=BJLJRAwY 

Se også tidligere nyhetssaker som berører samme tema:

Av barn som innlegges i sykehus etter alvorlig skade, er det svært få som ikke overlever. Dødsfallene skyldes nærmest utelukkende hodeskade uforenlig med overlevelse.

Posttraumatisk forvirringstilstand etter moderat og alvorlig traumatisk hjerneskade – et delirium hos sårbare individer eller en forventet klinisk fase hos de fleste pasienter?