Den nasjonal traumeplan ble sist revidert i 2020 etter en omfattende innspillsrunde. I 2022 innledet vi en ny revisjonsrunde, som forrige gang med en omfattende høringsrunde der alle interesserte ble oppfordret til å sende inn forslag til endringer. En arbeidsgruppe på 22 personer med representanter fra alle ledd i traumebehandlingskjeden gjennomgikk forslagene, og sendte en revidert plan til fagdirektørene for godkjenning juli 2023. Den reviderte planen ble godkjent med små endringer av fagdirektørene i september 2023.

Vi har lagt stor vekt på åpenhet underveis, og oppfordret arbeidsgruppemedlemmer til å bruke sine fagmiljø som rådgivere og korrektiver i løpet av arbeidet.

Vi mottok i alt 13 innspill, og i tillegg fremmet medlemmer av arbeidsgruppen en del forslag underveis i arbeidet. Alle forslag ble grundig gjennomdrøftet på adskillige møter. Arbeidsgruppen la vekt på at revisjonene måtte ha positiv effekt og gi gevinst for den mistenkt alvorlig skadde pasient. Alle innspill ble vurdert med dette mål, og det ble ikke tatt økonomiske, administrative eller politiske hensyn.

De forslagene som ble akseptert er de innarbeidet i «Nasjonal traumeplan – Traumesystem for Norge 2023».

Endringene i de enkelte kapitler er kort oppsummert her:

0 Innledning og bakgrunn, kvalitetsindikatorer
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort endringer i introduksjon der arbeidsgruppe og arbeidsmetode for revisjonen er beskrevet. Litteratur er oppdatert og internettlenker er revidert. Ingen endringer vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader, og gruppen antar at informasjonen og nytten av den vil bli bedre.  

1 Identifisering av alvorlig skade
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort små justeringer i figuren, der de fysiologiske kriterier i boks 1 (Vitale funksjoner) er justert. Ingen endringer vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader, og gruppen antar at presisjonen i kriteriene vil bli bedre.

2 Førstehjelp
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort justeringer i teksten og beskrivelse av førstehjelpsopplæring med henvisning til kampanjen «Sammen redder vi liv», og i anbefalingene som er oppdatert. Ingen endringer vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader, og gruppen antar at førstehjelpsopplæringen vil bli bedre.

3 Medisinsk nødmeldetjeneste
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort små justeringer i innledningen, og en justering i sterke anbefalinger, der det er tatt med at AMK-operatør bør kunne bruke video, gjerne med «med-titt» til traumeleder der det er mulig og hensiktsmessig. Ingen endringer vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader, og gruppen antar at presisjonen i oppfølging av pågående aksjoner vil bli bedre.

4 Bil- og båtambulansetjeneste
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort små justeringer i teksten, men ingen vesentlige justeringer i sterke anbefalinger. Ingen endringer vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader.

5 Kommunal legevakt
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort justeringer i innledning og introduksjon, samt i kunnskapsgrunnlaget. Kvalitetsindikatorer er styrket med Nasjonale kvalitetsindikatorer for legevakt.  Dette avsnitt inneholder bare anbefalinger, ikke sterke anbefalinger, og det er ikke gjort endringer her. Ingen endringer vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader.

6 Alarmering av traumeteam
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort små justeringer i figuren, der de fysiologiske kriterier i boks 1 (Vitale funksjoner) er justert. Ingen endringer vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader, og gruppen antar at presisjonen i kriteriene vil bli bedre.

7 Avansert prehospital behandling og luftambulanse
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort små justeringer i introduksjonen og i anbefalingene, men ingen endringer vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader, og gruppen antar at behandlingen av pasientene vil bli bedre.

8 Akuttsykehus med traumefunksjon
Endringer i dette avsnitt
Det ble foreslått endringer i sterke anbefalinger på to punkter: Det anbefales nå at traumeregistrar har definert 15% stilling pr 100 traumealarmer årlig, i den gamle planen var stillingsbrøken ikke definert.  Det anbefales at det i tillegg til traumekoordinator og traumeansvarlig kirurg også etableres en fast traumeansvarlig anestesiolog i 20% stilling. Disse endringer er basert på erfaringer på alle akuttsykehus med traumefunksjon. Registrarstillingens størrelse er basert på dagens praksis og behov. Anestesilegens faste tilknytning har vist seg nødvendig for å sikre kontinuitet for pasienter som overflyttes til intensiv samt samarbeidet med luftambulanse og prehospitale tjenester. Det vil bli marginale konsekvenser for kostnader. Gruppen antar at behandlingen av pasientene og presisjonen i utløsning av traumealarm vil bli bedre, noe som vil redusere kostandene på sikt.

Etter behandling i fagdirektørmøte 28.8.23 ble registrarbrøk og anestesilege endret til anbefalinger fremfor sterke anbefalinger.

9 Behandling av kritiske blødninger og bruk av massiv transfusjon
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort små justeringer i teksten, men ingen vesentlige. I listen med hemostatika er aktivert protrombinkomplekskonsentrat (Feiba®) fjernet til fordel for de som allerede sto på listen. Den anbefalte mengde tilsvarte en pris 9.000 kr. For øvrig ingen endringer som vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader.

10 Overføing av den alvorlig skadde pasienten
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort små justeringer i teksten, men ingen vesentlige endringer i sterke anbefalinger eller anbefalinger. Ingen endringer vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader, og gruppen antar at presisjonen i overflyttinger og samarbeidet rundt dem vil bli bedre.

11 Traumesenter
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort endringer i teksten, men ikke i vedleggene, og ingen endringer i sterke anbefalinger eller anbefalinger. Kravspesifikasjon for traumesentre i Norge er under revisjon. Dette kan komme til å medføre endringer, og vil da bli forelagt fagdirektørene i en egen innsending. Foreløpig ingen endringer som vil få konsekvenser for bemanning eller kostnader, og dette kapittel har vist seg å fungere hensiktsmessig.

12 Rehabilitering
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort omfattende endringer i teksten i innledningen og kunnskapsgrunnlaget for å øke nytten av kapittelet. Det er gjort endringer i sterke anbefalinger der henvisning til sosionom er tatt inn. Avsnittet om rehabiliteringsforløp og individuell plan under sterke anbefalinger er revidert. Det er tatt inn et avsnitt om sterke anbefalinger for brannskader. Endringene kan få konsekvenser for bemanning eller kostnader, men gruppen vurderer at det overveiende er mulig å benytte eksisterende ressurser mer hensiktsmessig og strukturert, kombinert med bruk av forhåndsdefinerte pasientforløp. Kostnadene vil være moderate. Det vises ellers til rapport ved Oslo Economics i 2019 som etter ønske fra Spekter gjorde en vurdering av rehabiliterings samfunnsøkonomiske potensial. Det ble konkludert med at rehabilitering etter ervervet hjerneskade trolig er samfunnsøkonomisk lønnsomt og at dette også gjelder andre rehabiliteringsområder. (31).

13 Ivaretakelse av involverte personer
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort noen endringer i teksten i introduksjonen for å øke nytten av kapittelet. Det er gjort endringer i anbefalinger slik at det ikke lenger er sterke anbefalinger, men henvisning til lover og forskrifter. Nye tilbud er tatt med. Endringene får ikke konsekvenser for bemanning eller kostnader.

14 pasienterfaringer
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort endringer i teksten i introduksjonen for å øke nytten av kapittelet. Det er ikke gjort endringer i sterke anbefalinger eller anbefalinger. Kunnskapsgrunnlaget er oppdatert. Endringene får ikke nye konsekvenser for bemanning eller kostnader.

15 Nasjonalt traumeregister
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort endringer i teksten i introduksjonen for å øke nytten av kapittelet. Det er gjort endringer i sterke anbefalinger og anbefalinger. Anbefaling om 15 % stilling for registrar pr 100 årlige traumealarmer som også er nytt i avsnitt om Akuttsykehus med traumefunksjon er på samme måten tatt inn her. Avsnittet om kvalitetsindikatorer er oppdatert og i tråd med traumeregisterets årsmeldinger. Endringene i anbefaling om registrarbrøk kan få konsekvenser for bemanning og kostnader, men er i tråd med dagens praksis på de fleste akuttsykehus med traumefunksjon og traumesentre slik at konsekvensene blir begrenset.

Etter behandling i fagdirektørmøte 28.8.23 ble registrarbrøk endret til anbefalinger fremfor sterke anbefalinger.

16 Forebygging
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort endringer i teksten i introduksjonen og kunnskapsgrunnlaget for å øke nytten av kapittelet. Det er ikke gjort endringer i sterke anbefalinger og anbefalinger. Endringene får ikke konsekvenser for bemanning og kostnader.

17 Forsvaret
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort endringer i teksten i introduksjonen for å øke nytten av kapittelet. Det er tilføyd to sterke anbefalinger om beredskapsplaner og nasjonalt kompetanseregister. Endringene får ikke konsekvenser for bemanning og neppe heller for kostnader, da opplysningene antas kjent – det er mer et spørsmål om å koordinere dem.

18 Sykehus uten traumefunksjon, helsesentre m.v.
Endringer i dette avsnitt
Det er gjort endringer i teksten i introduksjonen for å øke nytten av kapittelet. Det er tilføyd en anbefalinger om at alle aktører i behandlingskjeden bør bidra til felles øvelser av hensyn til traumepasientene. Endringene får ikke konsekvenser for bemanning og vesentlige konsekvenser for kostnader, felles samhandlingsøvelser er allerede forskriftsfestet.