Skrevet av Henriette Auensen
Foto: Unsplash.com
Store mørketall er en utfordring for fylkeskommunens trafikksikkerhetsarbeid. Unøyaktige registrering kan føre til feil prioritering av tiltak som kan hindre flere ulykker.
Skadedataprosjekt i Vestfold
Foto: Dag Nordsveen
Traumatologi.no har tidligere publisert en artikkel om skadedataprosjektet som gjennomføres i Vestfold. Her stilte vi spørsmål om bedre ulykkesdata kan hjelpe oss til å forebygge ulykker. Prosjektet var basert på kunnskap om de store mørketallene knyttet til skadedata. Det er fastslått at de eksisterende registrene over trafikk- og arbeidsulykker har store mangler. Det er for eksempel anslått at kun rundt 37 prosent av alle ferdigbehandlede meget alvorlige og alvorlige trafikkulykkeskadde i spesialisthelsetjenesten finnes i politiregisteret (J. Lund, 2019).
Utfordrende å få tilgang på data og store mørketall
Fylkeskommunene har en utfordring knyttet til tilgang på data. I dag hentes data fra Politiet, men det optimale ville vært om informasjon om de registrerte ulykkene ble hentet ut fra Helsedirektoratets systemer. I forbindelse med skadedataprosjektet, som er et samarbeid mellom Sykehuset i Vestfold og Vestfold fylkeskommune, registreres alle trafikkulykker – og de viser et langt høyere antall ulykker enn den offisielle statistikken. Tallene på manglende registrering er hentet ut fra en ny prosjektrapport om skadedata knyttet til sykehuset i Vestfold.
– De store mørketallene gjør at vi ikke fanger opp data som kan fortelle oss noe om ulykkene. Hvor skjer de? Når? Og med hvem? Det medfører at fylkeskommunen muligens prioriterer feil trafikksikkerhetstiltak som kan forhindre ulykker.
Viktige funn
Prosjektrapporten avslører få overraskelser, men mange av de eksisterende hypotesene om mørketallene er bekreftet.
- Prosjektet viser at andelen ulykker med myke trafikanter er høy, særlig ulykker på sykkel
- De fleste sykkelulykkene er såkalte eneulykker
- De fleste som er uheldige på sykkel skader seg i fall
- Cirka en fjerdedel av de som skader seg på sykkel blir påkjørt eller treffer andre trafikanter
- Mange av syklistene skader seg i byer eller på tettsteder
- De fleste skadene som er registrert av sykehuset er i kategorien liten alvorlighetsgrad
- Ulykker med motorkjøretøyer er mer geografisk spredt
Foto: Pixabay.com
Ønsker mer data
– For at vi skal kunne sette inn riktige trafikksikkerhetstiltak, spesielt rettet mot myke trafikanter, er vi avhengig av å vite hvor ulykker skjer. Frem til nå har vi måttet ta utgangspunkt i den offisielle statistikken, men nå har vi dokumentert at det kan gi feil utslag i forhold til våre prioriteringer.
Resultatene er hentet ut fra rapporten til et skadedataprosjekt som har tatt for seg 1540 ulykker i perioden 2020 til 2022. Prosjektet er et pilotprosjekt og ble vedtatt i fylkestinget i 2016, men fylkestinget oppfordrer fylkeskommunen til å fortsette samarbeidet med sykehuset for å få inn mer data.
Lenke til hele rapporten finner du her: Skadedataprosjektet
Referanser:
Trygg Trafikk, Johan Lund, 2019.
Rapport: Helsevesenbasert skaderegistrering som verktøy for å forebygge trafikkulykker.
Se også tidligere nyhetssaker som berører samme tema:
Kan registreringer av trafikkulykker forhindre flere ulykker
REcording CYclist Crashes and Long-term Injury consequences by new Smart Tools (ReCyCLIST)
Kraftig økning i antallet sykkelskader
Systematisk trafikksikkerhetsarbeid virker!