Skrevet av Ulrika Eriksson
Via et DIKU-finansiert (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling) samarbeidsprosjekt mellom NTNU i Gjøvik, Ålesund og Trondheim har studenter som gjennomfører Videreutdanning i anestesi, – barn,- intensiv,- og operasjonssykepleie, og Bachelor i radiografi fått muligheten å lære om ivaretakelsen av traumepasienten gjennom bruk av et spekter av læringsformer. DIKU som bevilget midler til prosjektet er en del av Direktoratet for høyre utdanning og kompetanse.
Universitetslektorene Kjersti N. Antonsen og Mart Stuedal og deres kolleger ved NTNU har utviklet en traumeuke for studentene der de satt fokus på læring på en studentaktiv måte. Som de skriver i sin blogg, dette skal være en traumeuke der «der studentene lærer med og av hverandre, får innsikt i hverandres profesjoner og forberedes til å arbeide sammen i team i det virkelige liv til det beste for pasienten».
Universitetsmiljøet har valgt å ta i bruk blant annet pedagogiske escape rooms, VR (virtual reality), tradisjonell ferdighetstrening, studentdrevet simulering og barn som markører. Dette for å bidra til at de kommende spesialsykepleierene og radiografene skal være mest mulig forberedte på den kliniske virkelighet som møte de som ferdigutdannede profesjonsutøvere.
Gjennom bruk av VR teknologi og 360o film har studentene fått tatt del av pasientens perspektiv i forbindelse med traumemottak. Læringsformen hadde til hensikt å bidra til en økt forståelse for pasientens opplevelse som traumepasient, samt få en innblikk i betydningen av teamarbeid ved mottak av hardt skadde pasienter med behov for et tverrfaglig traumeteam.
Faglærerne har også utviklet teoretiske lærebokser, filmer, E-læringsprogram i tett dialog og samarbeid med blant annet MedEasy og Avd. for traumatologi ved St. Olavs Hospital.
Studentene evaluerte læringsformene med ordene: lærerikt, gøy, spennende, morsomt og en trygg læringsarena.
Les mer om denne spennende traumeuken via bloggen Lærerik og gøy traumeuke! – NTNU medisin og helse skrevet av Kjersti N. Antonsen og Mart Stuedal ved NTNU, Trondheim.