Skrevet av Jan Mario Breen, MD; PhD-stud, OUS.
two men sitting inside vehicle
Foto: Unsplash.com

Av unge voksne som innlegges i sykehus med alvorlige skader eller dør etter bilkollisjoner i Norge, har de fleste en eller annen form for feil knyttet til bilbeltebruk eller sittet i eldre bil uten adekvat sikkerhetsutstyr.
Dette fremgår av en nylig publisert artikkel der vi i 2013-2016 undersøkte alle alvorlige bilkollisjoner i sør-øst Norge der ungdom eller unge voksne i alderen 16-24 år ble skadet (1). Vi ser at det er fortsatt mulig å redusere antall dødsfall og alvorlig skader i bil i betydelig grad ved økt fokus på korrekt bruk av bilbelte og at unge sjåfører kjører den nyeste og mest moderne bilen i husholdningen.

Ungdom og unge voksne er fortsatt overrepresentert i statistikken
Antallet drepte og hardt skadde i trafikken har blitt kraftig redusert de siste tiårene, men ungdom og unge voksne er fremdeles overrepresentert i statistikken. De utgjør om lag 25% av alle drepte, men står for under 10% av trafikken på veiene (2). Hovedmålet med studien var derfor å erverve ny kunnskap som kan bidra til målrettede forebyggende tiltak mot fremtidige skader og dødsfall i bilkollisjoner. Vi ønsket også å forstå mer av mekanismene som fører til personskade i bilkollisjoner.

Prosjektet foregikk over en 3-års periode der vi inkluderte alle personer i alderen 16-24 år som var involvert i en bilkollisjon der minst én av de som satt i bilen ble innlagt på sykehus og møtt av traumeteam. Vi hadde et eget team av ulykkesgranskere som rykket ut og undersøkte bilene, snakket med de involverte; bilfører og – passasjerer, eventuelt pårørende, politi, helsepersonell og granskere fra Statens Vegvesen. Vi gransket spesielt forholdene inne i bilen, blant annet bilsetene, bilbeltemerker, kollisjonsputer, treffpunkter og løse gjenstander. Ved samtykke fra de involverte og eventuelt pårørende ble det foretatt medisinske undersøkelser av de skadde eller innhentet opplysninger fra pasientjournal og eventuelt obduksjonsrapport. Prosjektet har vært et tverrfaglig samarbeid med deltagere fra det rettsmedisinske, det traumekirurgiske og det prehospitale miljøet ved Oslo universitetssykehus, fra politiet og i samarbeid med Statens Vegvesen og Statens Havarikommisjon.

Kjennetegn ved omstendighetene til kollisjonene
Vi har tidligere publisert en artikkel om hva som kjennetegnet omstendighetene til kollisjonene der unge dør eller blir alvorlig skadet (3). Høy fart, kjøring på natten og ruspåvirkning var fellesnevnere. Kollisjonene skjedde på høyhastighetsveier uten midtdeler, ikke på motorveier og ikke i bynære strøk. Det var ungdommene selv som forårsaket kollisjonene og ble skadet. Det var sjeldent tekniske feil ved bilene, men heller ferdighetene til sjåføren som var avgjørende for om hendelsen skjedde eller ikke.

Hvorfor blir noen alvorlig skadet eller dør, mens andre i samme type bil eller tilsvarende kollisjon overlever?
I aktuelle artikkel (1) så vi spesielt på hva som gjør at noen blir alvorlig skadet eller dør, mens andre i samme bil, eller som er involvert i en tilsvarende kollisjon kun får lettere skader. Det var 111 personer i alderen 16-24 år som ble alvorlig skadet eller døde i løpet av studieperioden. I 59% (65/111) av disse tilfellene kunne skadeomfanget blitt betydelig redusert om det ikke hadde vært sikkerhetsfeil. Disse feilene var at den skadde ikke hadde brukt bilbelte (33 tilfeller), hadde brukt setebeltet feil (6 tilfeller), for eksempel skrådelen under armen, tverrdelen over magen, at den som ble skadet hadde seteryggen altfor langt bak (7 tilfeller), ble truffet direkte eller indirekte av løse gjenstander i bilen (8 tilfeller), eller kjørte gamle biler uten kollisjonsputer (11 tilfeller).

Eksempler på dokumentasjon av manglende bilbeltebruk, feilbruk av bilbelte og rekonstruksjon av skademekanismer
Bildene nedenfor er tatt av ulykkesgranskerne ved undersøkelse av enkelte av de involverte bilene, og viser dokumentasjon av sikkerhetsfeil og rekonstruksjon av skademekanismer i kollisjonsøyeblikket.

Eksempel på feilbruk av bilbelte som var ført under venstre arm resulterte i alvorlige skader på bukvegg og bukens indre organer.

Fører ikke brukt bilbelte. Rekonstruksjon av kollisjonsøyeblikket viste skademekanisme der fører ble kastet mot høyre og fremover under kollisjonen og traff frontruta

 

«Rose i frontvinduet»: Tegn på sammenstøt mellom hode og frontvindu hos en person som ikke brukte bilbelte.

 

Undersøkelse av bilbelte på en bil som har kollidert. Stramt belte langs bilens B-stolpe indikerte at bilbelte ikke var brukt.

Forebygging nytter
Dette viser at det fremdeles er mulig å redusere antall dødsfall og alvorlige skader i betydelig grad for å nå Nullvisjonen. Forebygging nytter og det er viktig at man blir oppmerksom på hvor avgjørende det er å bruke sikkerhetsbelter, bruke beltene riktig, sitte korrekt i bilsetet og sørge for sikring av løse gjenstander og bagasje. Unge sjåfører bør unngå gamle «rånebiler», og om mulig heller kjøre nyere biler med kollisjonsputer og nytt sikkerhetsutstyr.

Referanser:

  1. Breen JM, Næss PA, Hansen TB, Gaarder C, Klemmetsen H, Stray-Pedersen A. Young adults in motor vehicle collisions in Norway: user safety errors observed in majority of cases with severe or fatal injuries. Forensic Sci Med Pathol. 2022;18(4):456-69.
  2. Gjerde H, Christophersen AS. Ruspåvirkning blant bilførere som omkom i trafikkulykker i 2001-2010. Oslo, Norge. Folkehelseinstituttet. 2012. 25 p. Report No.: 978-82-8082-514-8.
  3. Breen JM, Næss PA, Hansen TB, Gaarder C, Stray-Pedersen A. Serious motor vehicle collisions involving young drivers on Norwegian roads 2013–2016: Speeding and driver-related errors are the main challenge. Traffic Inj Prev. 2020;21(6):382-8.

Se også tidligere nyhetssaker som berører samme tema:

Ser økning i bilbelteskader, ber om riktig beltebruk!
Systematisk trafikksikkerhetsarbeid virker!
Kan registreringer av trafikkulykker forhindre flere ulykker
Rapport fra European Traffic Safety Council (ETSC): Tydelig nedgang i trafikkrelaterte dødsfall blant unge i alderen 15 -30 år i Norge