Skrevet av Torkel Bjørnskau, Dr. Polit Seniorforsker Avdeling for sikkerhet og atferd, Transportøkomisk institutt

Det skjer dessverre veldig mange ulykker og skader med sykkel og elsparkesykkel, men svært få blir registrert i den offisielle ulykkesstatistikken. Data fra Oslo skadelegevakt indikerer at det skjer om lag 20 ganger så mange skader på sykkel som det som registreres i den offisielle ulykkesstatistikken.

Den offisielle statistikken er basert på politiregistrerte ulykker, men politiet blir som regel kun informert om ulykker der en syklist har kollidert med et motorkjøretøy. De fleste ulykker på sykkel og elsparkesykler er imidlertid eneulykker, der syklisten går på trynet pga. hull i veien, kjører på en stein, fortauskant osv. Dette fører til en enorm underrapportering av ulykker med sykler og elsparkesykler i den offisielle statistikken.

Det betyr også at vi vet vi lite om hvor og hvordan ulykkene skjer og hvordan vi kan gjøre det bedre og sikrere ferdes på sykkel og elsparkesykkel.

I prosjektet ReCyCLIST, som står for «Registrering av sykkelulykker og skadekonsekvenser med nye smarte verktøy», har legevakter og akuttmottak i Kristiansand, Arendal og Flekkefjord tatt i bruk et nytt digitalt verktøy for å få en mer fullstendig oversikt over sykkelulykker og skader.

En svært viktig del av dette registreringsverktøyet er en kartfunksjon med street view som gjør det mulig å stedfeste ulykkene geografisk. Det innebærer at vi kan oppdage om det er opphopning av ulykker bestemte steder, og det er dermed et svært nyttig verktøy for å sette inn forebyggende tiltak.

Mange ulykker registreres

Registreringene startet 1. juni 2022 og det er registrert i alt 294 ulykker med sykkel, elsparkesykkel mv. fram til 1. januar 2023. Åtte av ti ulykker er eneulykker, resten er unnamanøvre pga. andre trafikanter og kollisjoner. Motparten i unnamanøvre og kollisjoner er vel så ofte en annen syklist som en bil.

Registreringene så langt har identifisert noen klare «hot spots» dvs. steder med mange ulykker og mange problemer. I samarbeid med ansvarlige myndigheter i Agder har vi sett systematisk på disse stedene og identifisert mulige tiltak, som myndighetene i Agder nå vurderer.

Medisinsk oppfølging av pasientene

Fotobyline: Shutterstock.com

I tillegg til å registrere ulykkene, er en viktig del av prosjektet å følge opp pasientene for å kartlegge hvor lenge de har plager etter ulykker med sykkel og elsparkesykkel. Ved skadetidspunktet fyller de ut et skjema for helsestatus (EQ5D) før ulykken, og dette gjentas etter tre, seks og 12 måneder, for å finne ut hvordan rehabiliteringen foregår. Sørlandet sykehus har ansvaret for denne delen av prosjektet, og ansvarlig lege har også tilgang til pasientjournalene for å følge behandlingsforløpet.

Langtidskonsekvenser av alvorlige sykkelskader

De mest alvorlige sykkelskadene blir registrert i Nasjonalt Traumeregister (NTR). For å kartlegge langtidskonsekvenser av alvorlige sykkelskader, gjennomfører NTR og Folkehelseinstituttet en omfattende registeranalyse av skadde syklister som er registrert i Traumeregisteret. Analysen innebærer å koble ulike registrer (FD-Trygd mv.) for å undersøke hvor mange av de skadde syklistene som blir helt friske og hvor mange som har mer eller mindre alvorlige plager og mén etter x antall år.

Omfattende prosjekt med mange partnere

Prosjektet er unikt ved at det både registrerer ulykker på nye måter og ved at det følger syklistskader over tid på en systematisk måte. Det vil dermed kunne bidra både til å utbedre ulykkespunkter, og gjøre det sikrere å ferdes på sykkel og elsparkesykkel. Prosjektet gir også ny og mer omfattende kunnskap om konsekvensene av ulykker og skader på sykkel og elsparkesykkel på kort og lang sikt.

Prosjektet er et samarbeidsprosjekt med mange partnere. Det er ledet av Transportøkonomisk institutt og finansiert av Forskningsrådet og Agder fylkeskommune.

Mer info kan finnes her: https://www.toi.no/recyclist/

Se også tidligere nyhetssaker som berører samme tema:

Kraftig økning i antallet sykkelskader
Sykkelrelaterte nakkebrudd
Kan registreringer av trafikkulykker forhindre flere ulykker