Skrevet av Mari Mørkved
En rapport fra European Transport Safety Council (ETSC) fastslår at nedgangshastigheten i trafikkrelaterte dødsfall i alderen 15-30 år er større enn noen annen aldersgruppe til sammenlikning.
Rapport– ETSC Pin Flash Report 41
Rapporten fra ETSC ser på fremgangen som er gjort i Europa for å redusere trafikkdødsfall blant unge. Dataene som rapporten baserer seg på er innhentet fra 32 europeiske land som deltar i ETSCs Road Safety Performance Index (PIN)-program. Norge er et av disse landene.
I arbeidet med rapporten har de undersøkt trender over tid, samt sett på forskjeller mellom landene. Rapporten er delt i 3:
Del 1: Dødsfall i trafikken
Del 2: Alvorlige skader
Del 3: Tiltak som er iverksatt eller bør vurderes
Ingen annen aldersgruppe opplever større nedgang i trafikkrelaterte dødsfall
Sammenliknet med alle andre aldersgrupper, viser rapporten at det er i aldersgruppen 15- 30 år at nedgangshastigheten på antallet drepte i trafikken er størst. Det er gode nyheter. Samtidig påpeker forfatterne at det er i land som presterer godt på trafikksikkerhet generelt, hvor nedgangen i forekomst av trafikkdødsfall blant unge er størst.
NB. Rapporten understreker derimot at til tross for den positive trenden med å redusere trafikkrelaterte dødsfall blant unge, så overstiger dødsfall i trafikken for denne aldersgruppen fortsatt resten av befolkningen for 29 av de 32 landene som er med i undersøkelsen
Norge blant de beste i klassen
Hentet fra: https://etsc.eu/wp-content/uploads/PIN-Flash-41_web_FINAL.pdf
I rapporten vises det til at Norge er det landet hvor man finner det lavest antallet drepte i trafikken både blant de unge, men også resten av befolkningen.
Unge menn utsatt
Unge menn har 4 x større risiko enn unge kvinner for å omkomme i trafikken. I følge rapporten har menn de siste 3 årene stått for 81 % av de trafikkrelaterte dødsfallene blant unge i alderen 15-30 år, når man sammenlikner de deltakende landene i rapporten. Men også her kommer Norge best ut, og kan vise til den laveste mortalitetsraten både blant unge menn og kvinner, sammenliknet med de øvrige landene i rapporten.
Hentet fra https://etsc.eu/wp-content/uploads/PIN-Flash-41_web_FINAL.pdf
MEN, vi er ikke best i klassen hele veien…. Rapporten viser til at i Norge står unge bilførere for 35 % av alle dødsfall i trafikken i kollisjoner der unge sjåfører eller syklister er involvert. Dette er den høyeste andelen av alle landene som deltar i undersøkelsen. Videre fastslår de at risikoen for kollisjoner er høyest umiddelbart etter at unge sjåfører har fått førerkort, og når de kjører alene for aller første gang.
Rapporten er grundig og vi har her kun oppsummert noen av punktene. Vi anbefaler derfor alle med interesse for trafikksikkerhetsarbeid og unge i trafikken å lese rapporten i sin helhet: REDUCING ROAD DEATHS AMONG YOUNG PEOPLE AGED 15 TO 30 PIN Flash Report 41 October 2021
Dessverre har vi den siste tiden kunnet lese om alvorlige dødsulykker i trafikken her i Norge. Statens Vegvesen rapporterer at mai måned i år har vist seg å være den verste ulykkesmåneden på 6 år. Ikke siden 2016 har så mange blitt drept i løpet av kun en måned. Vegvesenet minner derimot på i sitt innlegg at det målrettede trafikksikkerhetsarbeidet som har vært gjort de siste årene, med nullivsjonen som grunnlag, har bidratt til å redusere tallet på trafikkdrepte betraktelig. Tallenes tale er klar, med 310 drepte i 2002 mot 80 drepte i 2021. De gode nyhetene må vi ta med oss videre. Så god sommer og kjør forsiktig!
Se også tidligere nyhetssaker som berører samme tema: