Skader ved bruk av elsparkesykler er økende. 15. juni trer nye regler i kraft.
Fra 15. juni strammes reglene inn for bruk av elsparkesykkel. NKT-Traume har fulgt utviklingen i bruk av elsparkesykler gjennom flere artikler. Trenden er tydelig. Antall skader som følge av bruk av elsparkesykler, har vært økende de siste årene.
De nye reglene er etterlengtet.
Både Torben Wisborg, tidligere leder av NKT-Traume og spesialist i anestesiologi, og professor og overlege ved Akuttavdelingen, Finnmarkssykehuset, og Per Oretorp, generalsekretær i Personskadeforbundet mener de nye reglene er etterlengtet.
— At elsparkesykler nå klassifiseres som elektriske motorvogner, er betimelig, sier Oretorp, men etterlyser høyere aldersgrense og hjelmpåbud for alle.
— Mye ansvar legges på brukerne, påpeker Wisborg, og ønsker at utleieselskapene reguleres i større grad.
Høy risiko og betydelig brukeransvar
Elsparkesykkelen er et høyrisikokjøretøy, der risikoen for å bli skadet er 5–7 ganger høyere enn på vanlig sykkel (Transportøkonomisk institutt, aug. 2021). I juni i fjor havnet daglig 14 personer på legevakten etter elsparkesykkel-ulykker viser tall fra Oslo skadelegevakt (VG, 2021). Tidligere har NKT-Traume også pekt på skader i forbindelse med elsparkesykler og økonomiske følger.
Torben Wisborg påpeker at reglene som nå trer i kraft er bra, men at mye ansvar legges på brukerne.
— Tallene er tydelige, og viser at skadene er mange og alvorlige. Utleieselskapene har også et ansvar, og kan for eksempel pålegges å la elsparkesyklene være ute av funksjon om natten og i bestemte geografiske områder, fastslår Wisborg.
— Fordi kjøretøyet nå klassifiseres som motorvogn iht bilansvarsloven, tydeliggjøres også det store ansvar som følger med bruken av slike kjøretøy. Den stegvise innføringen av krav om ansvarsforsikring understreker ytterligere de farlige egenskapene hos elsparkesykkeler og andre små elektriske motorvogner, påpeker Oretorp.
Aldersgrense, hjelmpåbud og omklassifisering
Hodeskader og skader i arm utgjør over 65 prosent av skadene. I tillegg er ansiktsskader, større kuttskader og tannskader skader som går igjen. Tross mange skader viser en ny undersøkelse fra Trygg Trafikk at kun 13% bruker hjelm hver gang de kjører elsparkesykkel. Fra 15. juni er hjelm påbudt for alle under 15 år. Her er en oversikt over de nye reglene fra 15. juni 2022:
- Aldersgrensen for å kjøre elsparkesykkel blir 12 år.
- Det blir påbud om at barn under 15 år skal bruke hjelm.
- Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn».
- Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
— De nye reglene vil forhåpentlig føre til færre skader, og spesielt skader i forbindelse med alkohol og rus. Promillegrensen og risikoen for å miste førerkort er et klokt tiltak, sier Wisborg.
Reglene etterlyst lenge
Ulykker og skader med elsparkesykler har økt fra 2019 da det ble mulig å leie elsparkesykler i flere større byer i Norge. Oslo skadelegevakt som hver måned registrerer ulykkes- og skadetallene, viser en klar tendens til at ulykkestallene følger omfanget av bruk, med høyere tall om sommeren og økning i skadetall fra 2019 til 2020 og videre til 2021 (TØI, 2022).
Personskadeforbundet har sammen med flere organisasjoner, blant annet Trygg Trafikk, lenge etterlyst strengere regulering av slike kjøretøy, eller «liten elektrisk motorvogn», som de fra våren 2022 er klassifisert som.
Per Oretorp mener at reglene nå er på vei mot å bli mer tilpasset de farlige egenskapene ved kjøretøyet.
— Mange behandler elsparkesykler mest som leketøy, men dette er motorvogner som oppnår høy hastighet og har helt spesielle egenskaper som kan forårsake store skader ved ulykke, påpeker han.
— At elsparkesykler nå klassifiseres som elektriske motorvogner er betimelig.
— Promillegrense på 0,2 på samme måte som for andre motorvogner, med risiko for førerkortinndragelse eller inndratt eller utsatt anledning til å avlegge førerprøve for motorvogn, er også riktige og viktige tiltak.
Til tross for at vi er på vei mot et mer fungerende regelverk, mener Oretorp at det er paradoksalt at vi tillater 12-åringer å håndtere kjøretøy som er så farlige at de blir pålagt krav om obligatorisk ansvarsforsikring. Han håper at aldersgrensen etter hvert vil økes til 15 eller 16 år.
— Tallene er tydelige og viser økende antall ulykker der skadene er alvorlige, sier han. Han håper at de nye reglene kan bidra til færre skader på sikt.
Hvem skader seg?
Trygg Trafikk melder på sine nettsider at det er 10 ganger høyere risiko for å bli skadet i en ulykke med elsparkesykkel enn vanlig sykkel. Tall viser at menn har flere ulykker og skader enn kvinner, og ungdom har flere skader enn eldre (TØI, 2022).
— I lys av skadestatistikken ser vi også at det selvfølgelig bør være påbudt med hjelm i alle aldersgrupper. Er du over 15 år, kan du nå kjøre uten hjelm. Men det er blant de over 15 år, de fleste ulykkene skjer, påpeker Oretorp.
Han er enig med Wisborg i at et stort ansvar blir lagt på brukerne.
— Når jeg ser ut av vinduet på kontoret mitt, ser jeg daglig nye «motoroptimaliserte» elektriske kjøretøy som hverken er liten elektrisk motorvogn eller el-sykkel i henhold til gjeldende forskrifter. Jeg er redd for at det vil være nødvendig med målrettede og jevnlige kontrollaksjoner fra politi og veimyndigheter for å få luket ut både ulovlige kjøretøy og farlige førere for å redusere antallet alvorlige personskader.
— Jeg undrer på hvor mange av disse motorvognene som er levert i forskriftsmessig stand fra leverandørene. Det kunne vært interessant å koble ulykkestallene med tall på om innblandede kjøretøy følger forskrifter. Det har vi ikke i dag.
Tidlige publiserte artikler om elsparkesykler på traumatologi.no:
- https://nkt-traume.no/2021/04/skader-pa-sykkel-og-elektrisk-sparkesykkel-i-oslo/
- https://nkt-traume.no/2020/07/elsparkesykler-og-skader/
- https://nkt-traume.no/2021/02/skader-i-forbindelse-med-elsparkesykler-og-okonomisk-folger/
- https://nkt-traume.no/2019/11/elsparkesykler-og-skader-hva-vet-vi-sa-langt/
Foto: Canva