Av Mads Sundet, overlege, ortopedisk avdeling Diakonhjemmet Sykehus

Høyinntekstland har ofte relativt god statistikk over forekomsten av trafikkulykker, og her i Norge har Statens vegvesen god oversikt over hvor ulykker forekommer (se vegkart.atlas.vegvesen.no, søk på «trafikkulykke»). Dette er ikke tilfelle i lavinntektsland som Malawi, hvor politiets statistikk ofte er svært ufullstendig. I en studie som sammenholdt sykehusdata og politidata i Malawis hovedstad Lilongwe, beregnet man at politiet kun registrerte ca 40% av alle trafikkdødsfall1. Antagelig er data mye mer ufullstendige når det gjelder skader som ikke er dødelige.

For å bøte på dette har en gruppe malawiske og norske forskere forsøkt å registrere skadested for trafikkulykker når pasientene ankom akuttmottaket på sentralsykehuset i hovedstaden, og resultatene fra dette er nå publisert i Injury2. 1244 pasienter ble inkludert, og ved hjelp av et nettbrett med en gratis kart/satelittfoto-applikasjon kunne en intervjuer og pasienten sammen finne frem til eksakt sted for skadehendelsen.

Koordinatene ble lagret og ved hjelp av gratis programvare (qgis.org) kunne man fremstille kart som viste hvor skadene skjedde. Siden sykehuset er et regionalt traumesenter, kom det pasienter fra et stort område, som bildet under viser.

Gjengitt fra Sundet et al: Geographical mapping of road traffic injuries in Lilongwe, Malawi. Injury. 2021;52(4):806-813

Bildet under er også gjengitt fra den nevnte artikkelen, og der er 5 «hotspots» for trafikkulykker i hovedstaden identifisert. På disse 5 stedene skjedde det 148 trafikkskader i løpet av 90 dager. Bare voksne pasienter over 18 ble inkludert i studien, og det er all grunn til å tro at mange barn og ungdommer også ble skadet på de samme stedene i denne perioden.

Gjengitt fra Sundet et al: Geographical mapping of road traffic injuries in Lilongwe, Malawi. Injury. 2021;52(4):806-813

Studien setter fokus på det at helsevesenet mange steder er bedre egnet til å lage statistikk for trafikkskader enn politiet, siden de aller fleste skadde pasienter kommer i kontakt med helsevesenet mens det kan være ganske tilfeldig om politiet blir involvert.
I det samme prosjektet ble også alle de trafikkskadde pasientene testet for alkohol ved ankomst sykehuset. I Malawi antar man at omtrent 85% av den voksne befolkningen er totalavholdende fra alkohol, og det kom derfor som en overraskelse at nesten 25% av de trafikkskadde hadde drukket alkohol før ulykken. Fotgjengerne hadde høyest andel av alkoholbruk før ulykken, 42 prosent. Samtidig anga 63% av de skadde at de var totalavholdende, og bare en håndfull av disse testet positivt for alkohol. Dette viser at alkohol er en betydelig risikofaktor for trafikkulykker selv i samfunn hvor det generelt er lite alkoholbruk og en stor andel totalavholdende. Disse resultatene ble nylig publisert i Traffic Injury Prevention3.

  1. Samuel JC, Sankhulani E, Qureshi JS, Baloyi P, Thupi C. Under-Reporting of Road Traffic Mortality in Developing Countries: Application of a Capture-Recapture Statistical Model to Refine Mortality Estimates. PLoS One. 2012;7(2):31091. doi:10.1371/journal.pone.0031091
  2. Sundet M, Mulima G, Kajombo C, et al. Geographical mapping of road traffic injuries in Lilongwe, Malawi. Injury. 2021;52(4):806-813. doi:10.1016/j.injury.2021.02.028
  3. Sundet M, Kajombo C, Mulima G, et al. Prevalence of alcohol use among road traffic crash victims presenting to a Malawian Central Hospital: A cross-sectional study. Traffic Inj Prev. 2020;21(8). doi:10.1080/15389588.2020.1819990