National Safety Council (NSC) i USA anslår at 42.060 personer døde i trafikken i USA i 2020. Dette er 8% flere enn i 2019, og det i et år der folk kjørte betydelig mindre på grunn av pandemien. På grunn av lock-down og hjemmekontor anslås det at antall kjørte miles gikk ned med 13%. NSC anslår også at 4.800.000 ble alvorlig skadd i trafikkskader i 2020. Kostnadene for samfunnet er anslått til 474 milliarder US $.

Bilde: www.pixabay.com

Økningen i dødsraten er det største år-til-år hopp som National Safety Council har registrert siden 1924. Kampanjen «Zero roadway deaths by 2050» er signert av National Safety Council og 1500 andre organisasjoner og personer, og oppfordrer president Biden til å:

  • innføre likeverdig implementering av trafikkbeskyttelsestiltak (det er uforholdsmessig mange ikke-hvite som blir drept i trafikken)
  • innføre obligatorisk alkohol-lås for folk dømt for promillekjørsel
  • innføre føderal promillegrense på 0,05
  • redusere fartsgrenser på føderalt nivå
  • innføre automatiske trafikk-kontrollsystemer
  • forby bruk av mobiltelefon for alle aldre, ikke bare teenagers
  • innføre automatisk fører-assistent-system i alle nye biler
  • gjeninnføre eller innføre obligatorisk bruk av hjelm på motorsykler

I 2018 ble det drept 6.247 fotgjengere i USA, noe som var en stigning på 27% over de foregående 5 år. Disse dødsfall er ikke likt fordelt i forhold til hudfarge, som vist under.

I Norge gikk det bedre: her gikk dødstallet ned til 95 omkomne, ny lav rekord. Statens vegvesen skriver på sin hjemmeside at «Selv om hvert dødsfall er en tragedie for de som rammes, er det allikevel en viktig milepæl og en stor motivasjon til å komme enda lengre ned.» Det er anslått at trafikken gikk ned med 7-8% på landsbasis i 2020, og det har nok æren for noe av fallet i antall døde – motsatt tendensen i USA. Tallet for hardt skadde er vanskeligere å bestemme, Statens Vegvesen bruker tall fra politiet, og de registrerte i 2020 550 hardt skadde. I 2001 var det 275 drepte i trafikken og 1 043 hardt skadde.

Bilde: www.pixabay.com

Statens vegvesen har fortsatt et mål om 0 drepte og hardt skadde i trafikken. Nullvisjonen ble behandlet i Stortinget og kom inn i Nasjonal transportplan for 2002-2011 i 2001.

Se også tidligere nyhetssaker som berører samme tema:

Død etter trafikkskade

Ser økning i bilbelteskader, ber om riktig beltebruk!

Sammenheng mellom responstid for ambulanse og dødelighet etter trafikkskader

Nordmenn har høy villighet til å gi førstehjelp

Den kirurgiske Barnepodden» tar opp traumebehandling av barn