Skader ved bruk av elsparkesykler øker dramatisk. Kostnadene er store. Mer oppmerksomhet må rettes mot denne nye pasientkategorien som kommer på toppen av andre skader skriver Torben Wisborg.
Mange så kanskje oppslag på nrk.no den 10.2.21 om en ung mann som ble kjørt ned av en elsparkesykkel. Skadene i ansiktet var omfattende. Tannlegeutgiftene ble store.
En ny studie fra et traumesenter i San Diego, California har undersøkt økonomiske følger av skader med elsparkesykkel. Artikkelen er publisert åpent i tidsskriftet Trauma Surgery & Acute Care Open.
Forfatterne gikk gjennom alle pasienter som kom til senteret i løpet av 27 måneder, både traumeteam aktiveringer, akuttmottak og som polikliniske pasienter. Studiens hovedmål var å undersøke hva behandlingen medførte av kostnader.
442 pasienter ble behandlet for skader relatert til elsparkesykler. Sekstitre ble behandlet av traumeteam, disse ble analysert i detalj. En tredjedel hadde ortopediske skader, halvparten hadde ansiktsskader og en fjerdedel skader på kraniet. Syv hadde intrakranielle blødninger og to traumatisk hjerneskade. Pasientene var overveiende menn (to tredjedeler) med gjennomsnittsalder på 40 år, og 59% var påvirket av alkohol/rusmidler. Kun to av de sekstitre (3%) hadde brukt hjelm på skadetidspunktet. Gjennomsnittlig innleggelsesvarighet var knapp fire dager.
Regningen til forsikringsselskapet etter skadene var i snitt for hver pasient på 95 700 US $, tilsvarende 803 000 norske kr. De dyreste skadene var hodeskader, traumatisk hjerneskade kostet 510 000 US $ tilsvarende 4,3 millioner norske kr.
Funnene i denne studien er tilsvarende funn fra Auckland, New Zealand, der det var 180 pasienter med elsparkesykkelskader i løpet av en periode på fire måneder. Også har var det nesten ingen med hjelm, og en fjerdedel var alkoholpåvirket, mens knappe halvparten av de med hodeskader var alkoholpåvirket. De fleste skadene i begge undersøkelser var små til moderate, men det var altså også en betydelig del med større og alvorligere skader.
Begge artiklene diskuterer forebygging, og foreslår forbud mot å kjøre om natten, alkoholgrense på 0, obligatorisk bruk av hjelm og regulert plassering av elsparkesyklene i trafikkbildet.
Også tall fra Norge tyder på samme tendens. Oslo Skadelegevakt laget en foreløpig rapport i fjor sommer som viste en dramatisk økning i skader ved bruk av elsparkesykkel, med samme karakteristika som rapportene fra California og Auckland. Også personer som ikke bruker elsparkesykkel selv risikere skade, det er fotgjengere eller andre som påkjøres, og folk som faller over henslengte elsparkesykler.
Uansett hvem som betaler kostnadene for skader som oppstår i forbindelse med bruk av elsparkesykkel skal de betales, og denne nye pasientkategori kommer på toppen av andre skader. Dette er antagelig trafikanter som ellers ville gått eller brukt offentlige transportmidler, og dermed ville de hatt mye lavere risiko for å bli skadet.
Myndighetene og alle som behandler skadde i trafikken, må være oppmerksomme på denne nye risikoen. Fordi de fleste registre bruker noe tid for å oppdage «nye farer», er disse rapportene spesielt viktige. Honnør til Oslo Skadelegevakt som tidlig har fått til god statistikk!