Spennende oppdatering fra Oslo skadelegevakt og Transportøkonomisk institutt (TØI)
Skrevet av Mari Mørkved
Sommeren er her og ikke ukjent vil de fleste nordmenn tilbringe ferien i Norge i år… Mange av oss vil kanskje i den anledning benytte elsparkesykkel som et fremkomstmiddel i sommervarmen.
Høsten 2019, hadde vi et innlegg på hjemmesiden vår: Elsparkesykler og skader – hva vet vi så langt? I innlegget viste vi bla til undersøkelser foretatt i Norge:
- Oslo Skadelegevakt: Elsparkesykkelskader 1. april-31. juli, 2019
- TØI: Kickstart for mobilitet – en pilotstudie om elsparkesykler
Det er derfor spennende å lese at både Oslo skadelegevakt og TØI kommer med oppdaterte funn nå i 2020, gjennom rapportene:
- Oslo Skadelegevakt: El-sparkesykkelskader i Oslo – Foreløpig årsrapport
- TØI: Delte elsparkesykler i Oslo – En tidlig kartlegging
I den foreløpige rapporten fra Oslo skadelegevakt, er perioden for undersøkelsen utvidet fra 1. april 2019 – til mars 2020. Antallet registrerte pasienter i perioden var 815 pasienter. Flest skader (41%) var pådratt i beruset tilstand, på nattestid (mellom kl 23 og 01 på natten) og fredag og lørdag er gjengangere. I et intervju med NRK uttaler overlege Henrik Siverts at det av denne grunn kan være fornuftig å stenge tilgangen til elsparkesykler på natten.
Av de registrerte skadene var det hodeskader som var hyppigst (33,3 %) og kun 2,3 % av de som hadde skadet seg oppga at de hadde benyttet hjelm. Av de alvorlige skadene var også hodeskader på topp, sammen med skader i skulder/overarm, albue/underarm og kne/legg.
Videre har Skadelegevakten på oppdrag fra Statens vegvesen og Helsedirektoratet, sammenliknet skadetallene fra april, mai og juni måned i 2019 med tall fra samme periode i 2020. Tallene viser en kraftig økning i mai og juni i år, sammenliknet med fjoråret.
Tabell hentet fra nrk.no
I januar i år kom TØI med rapporten Delte elsparkesykler i Oslo – En tidlig kartlegging. Rapporten er en kartlegging og kunnskapsoppsummering av elsparkesykler i Oslo og er den første i sitt slag. 675 personer deltok i undersøkelsen. Datainnsamlingen foregikk fra 8. november til 1. desember 2019.
Rapporten ser på utleietilbudet av elsparkesykler, hvem som er brukerne, hvordan syklene brukes, trafikksikkerhet, miljø og folkehelse, samt reguleringsutfordringer og behov. 70 % av brukerne i undersøkelsen var menn. Brorparten var under 40 år og de fleste benyttet sykkelen til eller fra jobb eller skole. Mellom 18 og 22 prosent hadde et nestenuhell siste gang de kjørte elsparkesykkel og 1 av 10 svarte at de hadde kjørt sparkesykkel i ruspåvirket tilstand. Kun 5 % rapporterte at de hadde benyttet hjelm ved bruk av sykkelen. De fleste uhell dreide seg om eneulykker, hvor andre trafikanter ikke var involvert.
TØI anbefaler også en regulering av bruken og at kommunen krever nattestenging for tilbudet, da de fleste ulykkene skjer i mørket og under påvirkning av rus. Videre anbefaler de bedre tilrettelegging i form av opparbeidede og vedlikeholdte sykkelfelt.
TØI viser forøvrig til at elsparkesyklene kan ha en negativ effekt på folkehelsen. 60 % av respondentene i undersøkelsen, svarte at de ville gått, dersom de ikke hadde tilgang til en elsparkesykkel. De ser derfor med bekymring for folkehelsen, at elsparkesykler på denne måten kan erstatte gange.
Når det gjelder trafikksikkerhet, viser de til at uerfarenhet er en sentral kilde for høy risiko for ulykker. De fant flest skader hos personer som kun har benyttet elsparkesykkel én gang. Videre diskuteres det at elsparkesykkelens utforming kan være årsak til et høyt antall hodeskader. Blant annet vil elsparkesykkelens utforming kunne føre til at tyngdepunktet hos brukeren blir så høyt at man i større grad vil kunne falle over styret enn på en vanlig sykkel og dermed pådra seg hodeskader.
Vi har tidligere diskutert på traumatologi.no utfordringer når det gjelder store mørketall for sykkelulykker. I rapporten Helsevesenbasert skaderegistering som verktøy for å forebygge trafikkulykker utarbeidet på vegne av Trygg Trafikk (mai 2019), tar de også opp problematikken med underregistrering sykkelulykker, blant annet i politiregisteret. Når det gjelder elsparkesykler har det ikke det vært et eget datafelt for dette i det nasjonale traumeregisteret – NTR. En gledelig nyhet er derimot at det nå fra juli av har kommet inn som et eget datafelt hos NTR. Dette skal det bli spennende å følge videre!