Så mange som 370-380 barn under 18 år inkluderes i traumeregisteret hvert år. «Traumebehandling av barn» er tema i episode sju av Den kirurgiske Barnepodden
Den kirurgiske Barnepodden ble startet av avdelingsleder for Kirurgisk avdeling for barn (KAB), Kjersti Langmoen i fjor høst. I episode sju snakker hun med Pål Aksel Næss, professor i traumatologi og barnekirurg, og barnesykepleier Marthe Østberg om traumebehandling av barn. Episoden er delt i to deler, og denne første, som du kan lytte til her, tar opp generelle prinsipper for traumebehandling av barn.
Del 1 gir en oversiktlig innføring i traumekjedens ledd, ulikheter mellom traumeskader og -behandling av barn og voksne og forebygging av skader. Næss og Østberg deler fra lang erfaring og stor kunnskap om prinsippene for traumebehandling av barn.
Ett barn i døgnet fyller kriteriene for å bli møtte av traumeteam.
– Vi har cirka 370-380 barn under 18 år i året som inkluderes i vårt traumeregister, forteller Pål Aksel Næss.
– Det er et ganske stort tall. Det vil si at vi ser flere barn med potensielt livstruende skader enn de fleste norske sykehus ser av alle typer traume gjennom et helt år.
Fall, trafikk og aktivitetsrelaterte skader
Fall og trafikkhendelser er de vanligste årsakene til traumeskader hos norske barn.
– I tillegg til trafikkskader som sykling, er også aktivitetsrelaterte skader hyppig, forteller Marthe Østberg.
Ved skade vurderes barnet prehospitalt barnet etter enkle kriterier som ikke krever mye ekstra utstyr, som hjertefrekvens, respirasjonsfrekvens, blodtrykk hvis mulig og bevissthetsgrad. Meldes barnet inn som potensielt alvorlig skadet, blir det møtt av et traumeteam på sykehuset. Underveis i syketransporten er det vanlige førstehjelpsprinsipper som gjelder.
Kan traumene unngås?
Skadene barn pådrar seg, er heldigvis ofte mindre enn hos voksne. Voksne er ofte utsatt for høyere energi fra fall og ved trafikkulykker.
– Mange skader kan unngås eller reduseres i størrelse, ved å være proaktiv, avslutter Pål Aksel Næss.
– Men vi kan ikke slutte å la unger leke, men vi kan for eksempel lære unger gode vaner i trafikken og ikke minst hjelmbruk – ikke bare nå og da, men alltid.
Han oppsummer det hele slik:
- Bruk hjelm
- Bruk fornuften
- Les trafikken
- Lær ungene trafikken
- Og,
Vi må leve!