Skrevet av Mari Mørkved
Denne våren og sommeren har man tilnærmet daglig kunne lese, se eller høre nyheter som omhandler elsparkesykler.
Men hva vet man så langt om elsparkesykler og skader?
I april 2018 ble Forskrift om krav til sykkel endret til også å inkludere små elektriske kjøretøy for en person.
I Norge er dermed elsparkesykkel definert som en sykkel, pr norsk lov og brukerne er som syklister å regne. Om man ser på syklister som gruppe, viser tall fra Traumeregisteret ved OUS, Ullevål en tilnærmet 4 dobling på antallet sykkelulykker i perioden 2001-2018.
Man ser den samme trenden også på landsbasis.
NRK viser til en økning på nær 40 % for alvorlige sykkelulykker i Norge, over en 5 års periode (2012-2017). Elsparkesyklene vil med andre ord havne i en risikoutsatt gruppe når det gjelder skader. Samtidig er det kjent at det eksisterer mørketall på rapportering av sykkelulykker.
Særlig gjelder det de politirapporterte ulykkene.
I rapporten Trafikksikkerhet for syklister utarbeidet av Transportøkonomisk institutt (TØI) vises det til at en stor andel av sykkelulykkene ofte ikke rapporteres til politiet og dermed ikke blir en del av den offisielle ulykkesstatistikken. Rapporteringsgraden er lavest for eneulykker og for mindre alvorlige ulykker.
Så tross den registrerte 4 doblingen, vet vi at de reelle skadetallene sannsynlig er høyere. I mai 2019 kom rapporten, Helsevesenbasert skaderegistrering som verktøy for å forebygge trafikkulykker, utarbeidet på oppdrag fra Trygg Trafikk. Også her tar de opp problematikken med underregistrering av sykkelulykker, blant annet i politiregisteret.
Kilde: Traumeregisteret OUS
Pr i dag har ikke elsykler eller elsparkesykler et eget datafelt i meldeskjemaet for traumer, nasjonalt. Eneste mulighet for å fange om en elsparkesykkel har vært involvert i ulykken nå, er dersom det er notert i fritekstfeltet. Det er derimot gledelig at Nasjonalt traumeregister (NTR) melder at dette er planlagt innført som et eget datafelt nå i høst, forhåpentligvis med oppstart fra november av. Dette vil sannsynlig kunne gi et tydeligere bilde på antallet ulykker hvor elsparkesykkel har vært involvert og som får behandling på sykehus. Samt hvilke skader de involverte pådrar seg.
Hvilke regler gjelder for elsparkesykler i Norge?
For å unngå ulykker med elsparkesykkel, er det viktig at alle er klar over hvilke regler som gjelder. Men det er kanskje ikke alltid så lett. Innad i EU eksisterer det for eksempel ulike regler for sparkesykler fra land til land.
Det gjør at man kan måtte forholde til andre regler, dersom man benytter seg av en elsparkesykkel når man f eks er på reise i et annet land enn i Norge. I Tyskland er elsparkesykler definert som «motoriserte kjøretøy» og da gjelder de samme reglene for elsparkesykler som for biler. Under Oktoberfestivalen i München i år fikk 254 festglade personer førerkortet beslaglagt av politiet fordi de hadde kjørt elsparkesykkel i beruset tilstand. CNN
På NRK sine sider kan du teste ut om du kjenner til hvilke trafikkregler som gjelder for elsparkesykler i Norge. Du kan også lese om hvilke regler som gjelder for små elektriske kjøretøy på NAF sine sider.
Oppsummert gjelder blant annet følgende regler for elsparkesykler i Norge:
- Defineres som en sykkel og på elsparkesykkel regnes du som syklist
- Kun lov med én person på sykkelen
- Kan kjøre opptil 20 km/t
- Ingen aldersgrense (Trygg trafikk anbefaler derimot min 12 års grense)
- Hjelm ikke påbudt, men anbefalt
- Ingen promillegrense, MEN:
Selv om det ikke er fastsatt noen promillegrense for bruk av elektrisk sparkesykkel og kjøretøyet ikke er omfattet av vegtrafikklovens§ 22, hvor det er satt en grense på 0,2 promille for bruk av motorisert kjøretøy, så er den derimot omfattet av vegtrafikklovens§ 21. Denne paragrafen slår fast at det ikke er lov å føre et kjøretøy når du er i en slik tilstand at du ikke er skikket til å føre kjøretøyet på en trygg måte. Med andre ord, det er ikke bare fritt frem for å kjøre elsparkesykkel i beruset tilstand. Du kan da risikere å bli straffet etter vegtrafikklovens § 21.
Les også:
Trygg Trafikk sine sikkerhetsråd: Elsparkesykler: Det du trenger å vite.
Elsparkesykler og skader
Norge
Tall delt fra Oslo Skadelegevakt viser at de over en 4 måneders periode (1. april -31.juli 2019) fikk inn 337 personer som hadde skadet seg på elsparkesykkel. I denne perioden var det registrert 22.000 skader totalt ved Skadelegevakten. Skader relatert til elsparkesykkel utgjorde dermed 1,5 % av det totale antallet skader og i juli fikk de i snitt inn 5 skader i døgnet som skyldtes elsparkesykkel.
I september i år kom rapporten Kickstart for mikromobilitet – En pilotstudie om elsparkesykler, fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Rapporten baserer seg på en pilotstudie på elsparkesykler som ble gjennomført sommeren 2019 i Oslo. 431 personer deltok i en spørreundersøkelse i form av et vegkantintervju i Oslo sentrum. Resultatene viste blant annet:
- Elsparkesykkelen erstatter i stor grad gange og kollektivtrafikk
- Den største gruppen som benytter elsparkesykkel er under 30 år
- Flesteparten er menn
- 1 av 10 av sparkesyklistene har hatt uhell med elsparkesykkel
- 1 av 5 opplevde nestenuhell sist de kjørte elsparkesykkel
- Det store flertallet av elsparkesyklister føler seg trygge i trafikken
- Parkerte elsparkesykler utgjør en særlig utfordring
- 1 av 4 fotgjengere og syklister føler seg utrygge i møtet med elsparkesykler
Det vises til at det på et folkehelseperspektiv kan være uheldig at elsparkesykler i stor grad erstatter gange og kollektivtransport. De fant blant annet ut i undersøkelsen at elsparkesykkelen erstattet gange for 58 % av deltakerne (på siste reise). Yngre menn (under 30 år) utgjorde den største brukergruppen på elsparkesykler i undersøkelsen. Det vises videre til at det er uheldig at dette også er den gruppen som i mindre grad oppfyller Helsedirektoratets anbefalte dagsbehov for fysisk aktivitet, sammenliknet med andre aldersgrupper.
Skadefunn delt i media fra Oslo skadelegevakt har blant annet vært bruddskader, ansiktsskader, hodeskader, større kuttskader og tannskader. Videre har det blitt rapportert at personer som var påvirket av rus hadde de mest alvorlige skadene.
USA
I 2019 har det blitt publisert flere studier på elsparkesykler fra USA. Funn fra disse studiene viser blant annet:
- Der er flere uhell og skader blant førstegangskjørere og uerfarne sparkesyklister
- Antallet skader synker ved erfaring med elsparkesykkel
- Flertallet av de som skader seg er unge menn
- Mange bryter de lovpålagte reglene for bruk
- Få bruker hjelm (selv i stater der det er påbudt)
- En stor andel er alkohol- og ruspåvirket
Skadefunnene i de amerikanske studiene samsvarer med det som har vært delt av skadefunn i Norge så langt. De hyppigste rapporterte skadene fra de amerikanske studiene er også bruddskader, ansiktsskader og hodeskader. En stor andel av skadene ble beskrevet som alvorlige. Derimot er undersøkelsene/studiene relatert til skader som har blitt behandlet i sykehus med akuttmottak eller andre akuttmedisinske tjenester. Det er derfor naturlig at man vil finne mer alvorlige skader blant de undersøkte her, enn hos personer som ikke har vært i kontakt med akuttmedisinske ressurser.
Les de aktuelle studiene her:
Dockless electric scooter-related injuries study, Austin Public Health 2019
Injuries Associated With Standing Electric Scooter Use, Trivadi et al., 2019
The e-merging e-pidemic of e-scooters, Kobayashi et al., 2019
Oppsummert, så hva vet vi så langt?
Elsparkesykler er fortsatt et nokså nytt fenomen i Norge og det er derfor enda for tidlig å kunne si noe klart om konsekvensene, selv om man kan se noen trender. Det er derimot et kjent problem at det eksisterer en underrapportering av sykkelulykker og at mørketallene er store. Særlig gjelder dette de politirapporterte ulykkene, som den offisielle statistikken i stor grad bygger sine rapporter på. Det er derfor naturlig å se for seg at dette også vil kunne ramme elsparkesyklister som gruppe. Det er derimot gledelig at Nasjonalt traumeregister (NTR) planlegger å innføre et eget datafelt for elsparkesykler i meldeskjema for traumer nasjonalt. Vi håper at det vil bidra til å gi et klarere bilde elsparkesykler og skader i fremtiden.